spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Εγκύκλιοι Αποφάσεις Υπουργείων arrow Σχέδιο Νόμου "Αναδιοργάνωση της δημοτικής αστυνομίας & ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΣ"
Σχέδιο Νόμου "Αναδιοργάνωση της δημοτικής αστυνομίας & ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας ΥΠΕΣ" PDF Εκτύπωση E-mail
  
04.12.08

Κατατέθηκε στη Βουλή από τον Υπουργό Εσωτερικών Καθηγητή κ. Προκόπη Παυλόπουλο το σχέδιο νόμου «Αναδιοργάνωση της δημοτικής αστυνομίας και ρυθμίσεις λοιπών θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών». Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, το οποίο απαρτίζεται από 5 κεφάλαια και 45 άρθρα, επανασχεδιάζεται ο θεσμός της Δημοτικής Αστυνομίας, ώστε ν’ αποκτήσει πλέον ουσιαστικές αρμοδιότητες για τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, στο πλαίσιο του ενιαίου πλέον Υπουργείου Εσωτερικών και ικανοποιείται σειρά καίριων και δίκαιων αιτημάτων και εκκρεμοτήτων αναφορικά με τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την εφαρμογή της μεταναστευτικής πολιτικής και την προώθηση πολιτικών αποτελεσματικής κοινωνικής ένταξης. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων:

 Ι.          Αναμορφώνεται η Δημοτική Αστυνομία στην υπηρεσία του πολίτη  Α.         Υπενθυμίζεται ότι ο θεσμός πρωτοεμφανίζεται ήδη με τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους, και συγκεκριμένα με τον νόμο της 27ης Δεκεμβρίου 1833 «Περί συστάσεως των Δήμων», όταν και ανέλαβε, με τη διαίρεση της Χώρας σε Δήμους, καθήκοντα άσκησης τοπικής αστυνόμευσης. Η αναγέννηση του θεσμού της Δημοτικής Αστυνομίας, ως ειδικής αυτοτελούς υπηρεσίας των Δήμων και Κοινοτήτων στη σύγχρονη εποχή ανατρέχει στο 1980 και συγκεκριμένα στην πρόβλεψη του άρθρου 24 παρ. 2 του ν. 1065/1980, με την οποία δινόταν η δυνατότητα στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ να συγκροτήσουν ειδική υπηρεσία για τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων οι οποίες αναφέρονταν στην άσκηση συγκεκριμένων, ρητά προσδιορισμένων, αρμοδιοτήτων. Στη συνέχεια, με σειρά άλλων ρυθμίσεων, διευρύνθηκαν οι αρμοδιότητες που ασκούσε η συγκεκριμένη αυτή υπηρεσία, ενώ, συγχρόνως, είχε αρχίσει η πρόσληψη προσωπικού για τη στελέχωσή της, κυρίως από τους μεγάλους Δήμους της Χώρας, χωρίς καμία στρατηγική και κανένα πρόγραμμα.   Β.         Όλα τα παραπάνω νομοθετήματα καταργήθηκαν με την έναρξη ισχύος του π.δ. 23/2002, το οποίο επιχείρησε, αφενός να απαριθμήσει τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας και, αφετέρου, να καθορίσει τη συγκρότησή της, την εκπαίδευση του προσωπικού της και την οργανωτική της δομή. Αλλά και αυτή η προσπάθεια δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, αφού σήμερα, έξι ολόκληρα χρόνια μετά την έκδοση του π.δ. 23/2002, η Δημοτική Αστυνομία εξακολουθεί ν’ αναλώνεται, κατά βάση, στον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης, χωρίς να υπάρχει κανένα σχέδιο και καμία στρατηγική. Τούτο οφείλεται, σε μεγάλο βαθμό, στο γεγονός ότι το προαναφερθέν προεδρικό διάταγμα περιέχει, κυρίως σε ό,τι αφορά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας, διατάξεις οι οποίες, περισσότερο δημιουργούν σύγχυση για το περιεχόμενο και τον τρόπο άσκησής τους, παρά συμβάλλουν στη βιώσιμη λειτουργία του θεσμού. Και θυμίζω, στο σημείο αυτό, ενδεικτικά, ιδίως σε ό,τι αφορά την προχειρότητα με την οποία επιχειρήθηκε η οργάνωση του θεσμού από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, ότι στο π.δ. 23/2002 αναφέρεται πως από τις διατάξεις του δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το γεγονός αυτό δημιούργησε περαιτέρω προβλήματα και τριβές, τις οποίες καλούμαστε να λύσουμε τώρα. Έτσι, η Δημοτική Αστυνομία δεν κατάφερε να βρει την καταξίωση που της αξίζει στη συνείδηση των πολιτών και δεν μπόρεσε να αποκτήσει δική της φυσιογνωμία και δικό της ρόλο. Λειτουργεί, λοιπόν, ως μια από τις υπηρεσίες του Δήμου, με τυπικές και αποσπασματικές αρμοδιότητες, κυρίως ελεγκτικές. Γ.         Με βάση τα ανωτέρω κρίθηκε αναγκαίος ο συνολικός επανασχεδιασμός – ορθότερα η «επανίδρυση» του θεσμού – και η προσαρμογή του στη σύγχρονη πραγματικότητα, στο πλαίσιο του ενιαίου πλέον Υπουργείου Εσωτερικών. Στο πλαίσιο αυτό, με το παρόν σχέδιο νόμου, πραγματοποιούνται μια σειρά από τομές σε ό,τι αφορά την αποστολή και την οργάνωση της Δημοτικής Αστυνομίας, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη – δημότη και, σε τελική ανάλυση, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις και τα χωριά. Οι βασικότεροι άξονες του προωθούμενου σχεδίου νόμου, το οποίο εκπονήθηκε σε συνεργασία και σύμπνοια με το συλλογικό όργανο του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας, είναι ιδίως οι ακόλουθοι:*                    Ο προσδιορισμός και η αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας, ύστερα από την προσαρμογή τους στις νέες ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, με τελικό στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη, την εμπέδωση σε αυτόν αισθήματος ασφάλειας και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στις πόλεις και τα χωριά γενικότερα. Με τον τρόπο αυτόν, η Δημοτική Αστυνομία θα γνωρίζει πλέον ποιές αρμοδιότητες έχει και, το σημαντικότερο, θα έχει και τις προϋποθέσεις για να τις ασκεί. Ειδικότερα:Θέλουμε μια Δημοτική Αστυνομία, η οποία χωρίς να είναι μηχανισμός καταστολής, είναι ικανή να εγγυηθεί την ευταξία του χώρου ευθύνης της, την προστασία του περιβάλλοντος, την καλύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών και τη διασφάλιση των κοινόχρηστων υποδομών. Αλλά και μια Δημοτική Αστυνομία, η οποία θα βρίσκεται σε διαλειτουργική σύνδεση με τις λοιπές υπηρεσίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και με την Ελληνική Αστυνομία, συμμαχώντας με αυτές στη μάχη της καθημερινότητας. Είναι ένα ακόμη παράδειγμα για το πόσο, στο ενιαίο πλέον Υπουργείο Εσωτερικών, οι προοπτικές και οι δυνατότητες της συνεργασίας της Δημοτικής Αστυνομίας με την Ελληνική Αστυνομία – η οποία βρίσκεται επίσης σε φάση αναδιοργάνωσης - είναι πολλές και σημαντικές, πάντοτε με γνώμονα την αναβάθμιση της καθημερινότητας του πολίτη. *                    Πρόβλεψη ότι όσοι Δήμοι διαθέτουν Δημοτική Αστυνομία που αριθμεί περισσότερα από πενήντα (50) άτομα, τότε  αυτή ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που απαριθμώνται στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου. Στην περίπτωση που η Δημοτική Αστυνομία στελεχώνεται με προσωπικό λιγότερο των πενήντα (50) ατόμων, ορίζονται πλέον ρητά ποιες από τις προβλεπόμενες αρμοδιότητες ασκούνται υποχρεωτικά από αυτήν. Παράλληλα, επιτρέπεται σε Δήμους που ανήκουν στην κατηγορία αυτή, αλλά επιθυμούν να ασκήσουν περισσότερες από τις υποχρεωτικές αρμοδιότητες, να το πράξουν.  *                    Η συστηματοποίηση και ομογενοποίηση, για πρώτη φορά, της υπηρεσιακής διάρθρωσης του προσωπικού της Δημοτικής Αστυνομίας και του διακριτού ρόλου του στο πλαίσιο της λειτουργίας των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ. Πιο συγκεκριμένα, η Δημοτική Αστυνομία καθίσταται ειδική αυτοτελής υπηρεσία που συστήνεται με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου ή της Κοινότητας, αποτελείται δε μόνο από ένστολο προσωπικό, το οποίο δεν οπλοφορεί. Βεβαίως, η Δημοτική Αστυνομία μπορεί να υποστηρίζεται και από διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό το οποίο υπηρετεί σε άλλες υπηρεσίες του Δήμου, και το οποίο διατίθεται με απόφαση του αρμοδίου προς διορισμό οργάνου, ασκώντας κύρια ή παράλληλα καθήκοντα.Το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας υπάγεται σε ιδιαίτερη ιεραρχία και κανόνες πειθαρχίας, ώστε να μπορεί να δρα συντεταγμένα και όχι όπως σήμερα, παρέχει τις υπηρεσίες του σε 24ωρη βάση εντός και εκτός γραφείου. Έχει μάλιστα τα καθήκοντα ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, όταν πρόκειται για ποινικώς διωκόμενα παραπτώματα τα οποία εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας. Επίσης οφείλει να βρίσκεται σε διαρκή ετοιμότητα, προκειμένου να δράσει άμεσα σε περίπτωση ανάγκης. Στο σχέδιο νόμου γίνεται λεπτομερής αναφορά τόσο στις ειδικότερες υποχρεώσεις του προσωπικού, όσο και των πολιτών όταν ελέγχονται από αυτό.*                    Ο προσδιορισμός των κατηγοριών και των κλάδων, στις οποίες διακρίνεται το  προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας. Εφόσον δεν πρόκειται για στρατιωτικό προσωπικό, έχει ακολουθηθεί η φιλοσοφία που διέπει και το λοιπό προσωπικό των πρωτοβαθμίων ΟΤΑ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων. Έτσι, το προσωπικό κατατάσσεται σε κατηγορίες και κλάδους ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ Δημοτικής Αστυνομίας, ανάλογα με το βασικό τίτλο σπουδών, κατ’ αναλογία με ό,τι ισχύει για το λοιπό προσωπικό.*                    Ο καθορισμός της διάρθρωσης της υπηρεσίας της Δημοτικής Αστυνομίας: Η Δημοτική Αστυνομία συγκροτείται σε επίπεδο Διεύθυνσης και διαρθρώνεται σε περισσότερα Τμήματα. *                    Ο καθορισμός της ιεραρχίας και του τρόπου προαγωγής, καθώς και η ρύθμιση θεμάτων αποσπάσεων και μετατάξεων. *                    Η θεσμοθέτηση αντικειμενικού, δίκαιου και διαφανούς συστήματος επιλογής των προϊσταμένων οργανικών μονάδων, κατ’ αναλογία με ό,τι ισχύει και για τους λοιπούς υπαλλήλους των ΟΤΑ. ΙΙ.          Παρατείνεται μέχρι 31.12.2009 η δυνατότητα προσαρμογής (μετατροπής, συγχώνευσης, λύσης ή διάσπασης κλπ) των υφιστάμενων δημοτικών επιχειρήσεων στις νέες μορφές, όπως αυτές προδιαγράφονται στον ΔΚΚ. Η ανωτέρω παράταση καταλαμβάνει και τη μεταφορά προσωπικού αμιγούς δημοτικής επιχείρησης ραδιοφωνίας-τηλεόρασης, σύμφωνα με την ειδικότερη πρόβλεψη της παρ. 10 του άρθρου 25 του ν. 3613/2007, όπως συμφωνήθηκε και με τη Ε.Σ.Η.Ε.Α.  ΙΙΙ.         Ενοποιούνται και καταβάλλονται σταδιακά τα επιδόματα που καταβάλλονται στους υπαλλήλους των Περιφερειών, σε ικανοποίηση πάγιου αιτήματός τους, με αφετηρία την 1.1.2009. Συγκεκριμένα, στους υπαλλήλους των Περιφερειών καταβάλλεται μηνιαία ειδική παροχή, η οποία συνεντέλλεται με τις μηνιαίες αποδοχές τους και το ύψος της οποίας ορίζεται ανάλογα με την κατηγορία του υπαλλήλου, ως εξής: Κατηγορία ΠΕ πεντακόσια πενήντα (550) Ευρώ, κατηγορία ΤΕ πεντακόσια δέκα (510) Ευρώ, κατηγορία ΔΕ τετρακόσια εβδομήντα (470) Ευρώ και κατηγορία ΥΕ τετρακόσια πενήντα (450) ευρώ. Με τον τρόπο αυτόν αίρονται, ως το τέλος του 2012, οι μισθολογικές ανισότητες μεταξύ υπαλλήλων στους οποίους, παρ’ ότι έχουν το ίδιο αντικείμενο απασχόλησης, καταβάλλονται διαφορετικά επιδόματα, επειδή, ακριβώς, η περισσότεροι από αυτούς προέρχονται από διαφορετικούς φορείς και μπαίνει τάξη στον τομέα της καταβολής των επιδομάτων, σύμφωνα με τα ανωτέρω.  IV.        Απαλλάσσονται οι ομογενείς από την υποχρέωση εμφάνισης ενώπιον της Επιτροπής Πολιτογράφησης για συνέντευξη, προκειμένου να αποκτήσουν την Ελληνική ιθαγένεια, προς αποφυγή της άσκοπης ταλαιπωρίας τους. V.         Τακτοποιείται η χρόνια εκκρεμότητα της νόμιμης παραμονής των μεταναστών δεύτερης γενιάς. Ειδικότερα, λαμβάνεται ειδική μέριμνα για το καθεστώς διαμονής των τέκνων υπηκόων τρίτων χωρών, τα οποία γεννήθηκαν στην Ελλάδα, προκειμένου να διασφαλιστεί η περαιτέρω ακώλυτη διαμονή τους στη Χώρα και να επιτευχθεί, στον πληρέστερο δυνατό βαθμό, η κοινωνική τους ένταξη. Ειδικότερα, εφόσον οι γονείς των ανωτέρω τέκνων εξακολουθούν να διαμένουν, νομίμως, στην Ελλάδα, μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους και εφόσον έχουν φοιτήσει σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και έχουν επίσης διανύσει επιτυχώς τα γυμνασιακά έτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αποκτούν την ιδιότητα του επί μακρόν διαμένοντος με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας. Τούτο κατά παρέκκλιση όλων των προϋποθέσεων της διαδικασίας και των κριτηρίων που θεσπίζονται από το άρθρο 67 και 68 του ν. 3386/2005 και τα οποία ισχύουν για όλες τις άλλες κατηγορίες που εντάσσονται στο προαναφερθέν καθεστώς.  VI.        Διαγράφονται τα βεβαιωθέντα και μη εισπραχθέντα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στους μετανάστες λόγω παραβίασης των υποχρεώσεων που αφορούν σε εκπρόθεσμη δήλωση μεταβολής προσωπικής κατάστασης και δη γέννησης τέκνου και της ανανέωσης διαβατηρίου. VΙΙ.        Ιδρύεται Συμβούλιο Ασφάλειας και Πολιτικής Προστασίας στο Υπουργείο Εσωτερικών VIΙΙ.       Προβλέπεται η μείωση του ωραρίου εργασίας κατά μία ώρα την ημέρα για τακτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ και των ΟΤΑ, εφόσον είναι νεφροπαθείς τελικού σταδίου ή έχουν αναπηρία άνω του 67%.  ΙΧ.         Προβλέπεται η κάλυψη των εξόδων ταξιδίου και διαμονής, για ορισμένο χρόνο, των μελών της οικογένειας του παθόντος στρατιωτικού, αστυνομικού, πυροσβεστικού υπαλλήλου, λιμενικού, συνοριακού φύλακα και ειδικού φρουρού στον τόπο που αυτός νοσηλεύεται, εφόσον πρόκειται για σοβαρό τραυματισμό που αντιμετωπίζεται σε μονάδα εντατικής θεραπείας και επήλθε κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας του και ένεκα αυτής.
Τελευταία ανανέωση ( 04.12.08 )
 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB