spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Περιφέρεια Αττικής arrow Πρόταση του νομάρχη Αθηνών για προστασία από τις πυρκαγιές
Πρόταση του νομάρχη Αθηνών για προστασία από τις πυρκαγιές PDF Εκτύπωση E-mail
  
28.08.09
Ο νομάρχης Αθηνών Γιάννης Σγουρός, με αφορμή τις πρόσφατες πυρκαγιές στην Αττική καταθέτει την πρότασή του για την αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας ώστε να μην επαναληφθούν τα ίδια καταστροφικά φαινόμενα στο μέλλον.
Συγκεκριμένα, προτείνει:
1. ΕΘΝΙΚΟΙ ΔΡΥΜΟΙ Όλοι οι ορεινοί δασικοί όγκοι (Πεντέλη, Υμηττός, Ποικίλο Όρος, κτλ) πρέπει να χαρακτηριστούν ως εθνικοί δρυμοί, ώστε να αφαιρεθεί το κίνητρο της οικοπεδοποίησης από τους επίδοξους εμπρηστές - οικοπεδοφάγους.
2. ΔΑΣΟΛΟΓΙΟ
Δεν είναι δυνατόν ακόμη και σήμερα, μετά από τόσες καταστροφές στα δάση να μην υπάρχει δασολόγιο. Οι δασικοί χάρτες πρέπει άμεσα να κυρωθούν και να γίνουν νόμος του κράτους. Να καταργηθούν προεδρικά διατάγματα π.χ. για τον Υμηττό, που επιτρέπουν διάφορες χρήσεις γης ανά ζώνη με τα γνωστά αποτελέσματα (σε περιοχές, όπως ο Καρέας, η Ηλιούπολη, η Βούλα τα σπίτια θα φθάσουν σε λίγο στην κορυφή του Υμηττού). Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ για τον Υμηττό πρέπει να αποσυρθεί γιατί δεν είναι καν για συζήτηση.
Επίσης, δεν είναι δυνατόν στην Αττική να μην υπάρχει ένα ΝΕΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ που θα καθορίζει τις χρήσεις γης.
3. ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο χρειάζεται αλλαγή εκ βάθρων, ειδικότερα ο νόμος 3013/2002.
Τα αναγκαία μέτρα πρόληψης και καταστολής πρέπει να λαμβάνονται από δύο φορείς, την Πυροσβεστική Υπηρεσία και τη Δασική Υπηρεσία. Ενδεχομένως, η Δασική Υπηρεσία να πρέπει να υπαχθεί στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Οι δύο αυτές υπηρεσίες γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει σε επίπεδο πρόληψης και τι χρειάζεται σε επίπεδο καταστολής.

Ούτε ο Περιφερειάρχης, ούτε ο Νομάρχης, ούτε ο Δήμαρχος, ούτε ο Κοινοτάρχης γνωρίζουν να σβήνουν φωτιές και άρα, δεν μπορούν να έχουν κανένα ρόλο συντονιστή, όπως τους δίνει ο νόμος 3013/2002, γιατί απλά δεν ξέρουν να σβήνουν φωτιές. Ο συντονισμός και η ευθύνη της πυρόσβεσης να ανήκει αποκλειστικά στην Πυροσβεστική.
Στο επίπεδο της πρόληψης, πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία που δίνει ρόλο συντονιστή σε περιφερειάρχες, νομάρχες, δημάρχους και κοινοτάρχες. Έχει αποδειχθεί ότι όσο διαχέονται ευθύνες σε πολλούς, τόσο η αναποτελεσματικότητα ενισχύεται.

Για παράδειγμα, δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης το Συντονιστικό Νομαρχιακό Όργανο και όσοι συμμετέχουν σ' αυτό, για τον απλούστατο λόγο ότι συνήθως γίνεται μία θεωρητική κουβέντα, ενώ χρειάζονται να ληφθούν συγκεκριμένα προληπτικά μέτρα.

Δηλαδή, μέσα στο δάσος της Πεντέλης ή του Υμηττού χρειάζονται δασικοί δρόμοι που πρέπει να υποδειχθούν από τους δασάρχες. Αυτοί οι δρόμοι χρειάζεται κάθε χρόνο, πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου να καθαρίζονται. Και εδώ αρχίζει το γαϊτανάκι των ευθυνών: ο δήμαρχος παίρνει χρήματα από το υπουργείο Εσωτερικών για τον καθαρισμό, αλλά οι δασάρχες δεν επιτρέπουν να γίνει ο καθαρισμός, επικαλούμενοι ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες μελέτες και πάει λέγοντας… Επίσης, μέσα στο δάσος πρέπει να υπάρχουν δεξαμενές νερού για τον ανεφοδιασμό των πυροσβεστικών οχημάτων και για το ποιος έχει την ευθύνη πού θα γίνουν και ποιος θα τις γεμίσει, καταλήγει και αυτό να είναι θέμα που ο ένας ρίχνει την ευθύνη στον άλλον.
Συμπέρασμα, η Πυροσβεστική Υπηρεσία και η Δασική Υπηρεσία να συνεργάζονται και να σχεδιάζουν με κάθε λεπτομέρεια σε κάθε δασική περιοχή τι απαιτείται να γίνει σε επίπεδο πρόληψης και σε επίπεδο καταστολής. Κανείς άλλος δεν έχει αρμοδιότητα μέσα στη δασική έκταση να κάνει οτιδήποτε εκτός από αυτούς τους δύο φορείς. Αυθαίρετες κατασκευές μέσα στο δάσος κατεδαφίζονται αμέσως χωρίς καμία δικαστική απόφαση από τη Δασική Υπηρεσία.

4. ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ Α' ΚΑΙ Β' ΒΑΘΜΟΥ
Οι δήμοι και οι κοινότητες που γειτνιάζουν με ορεινούς δασικούς όγκους, σε μια αλλαγή της νομοθεσία, μπορούν να χαρακτηριστούν ως δασικοί δήμοι και δασικές κοινότητες με μία μόνο αρμοδιότητα: τη λήψη προληπτικών μέτρων εντός του οικιστικού ιστού για την αντιμετώπιση μιας πυρκαγιάς. Δηλαδή, ο δήμαρχος και ο κοινοτάρχης θα πρέπει να επιβάλει στους κατοίκους τον καθαρισμό των οικοπέδων τους και των αυλών - χώρων των σπιτιών από τα ξερά χόρτα, ώστε αν η φωτιά φθάσει στον ιστό να μη βρίσκει πρόσφορο έδαφος. Εάν διαθέτουν την πολιτική βούληση και την οικονομική άνεση μπορούν να κάνουν έργα αντιπυρικής θωράκισης εντός πάντα του οικιστικού ιστού.
Οι νομαρχίες δε θα πρέπει να έχουν κανένα ρόλο ούτε σε προληπτικό ούτε σε κατασταλτικό επίπεδο και να εμπλέκονται με τις φωτιές. Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να συνδράμουν οικονομικά τους δασικούς δήμους και τις δασικές κοινότητες στην ανάπτυξη των αντιπυρικών συστημάτων εντός των οικιστικών ιστών.

5. ΔΙΫΠΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Παραμένει ως έχει το άρθρο 4 του νόμου 3013/2002, καθώς και τα άρθρα 5 και 6 που αφορούν τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
6. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Στη σημερινή εποχή της τεχνολογίας εμείς πηγαίνουμε με τον αραμπά. Θα μπορούσαμε τους καλοκαιρινούς μήνες να νοικιάζουμε δορυφόρο, ο οποίος θα δίνει αμέσως την πληροφορία στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας για οποιαδήποτε φωτιά στον ελλαδικό χώρο.

Σε επίπεδο καταστολής, αντί ο ένας υπουργός μετά τον άλλο να αυτογελοιοποιούνται πότε με τον "στρατηγό άνεμο" και πότε με τα "ψηλά πεύκα που δυναμώνουν την φωτιά", καλό θα ήταν να αγοράσουν τα απαραίτητα μετασκευασμένα σε πυροσβεστικά C-130 που μπορούν μέρα και νύχτα, με οποιεσδήποτε συνθήκες καιρού (ακόμη και με δέκα μποφόρ) να ρίχνουν νερό. Ένα τέτοιο μας έστειλαν το 2007 οι Ρώσοι στις πυρκαγιές της Ηλείας και, όπως είπαν μετά όλοι, ήταν αυτό που έσβησε αποτελεσματικά τις φωτιές.

7. ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ
Εάν θέλουμε εθελοντικές ομάδες θα πρέπει να τις συγκροτήσουμε με βάση τα πρότυπα άλλων δυτικοευρωπαϊκών χωρών, αλλιώς αν τις αφήσουμε όπως είναι σήμερα δεν έχουν λόγο ύπαρξης. Θα πρέπει να δημιουργηθεί σχολής εκπαίδευσης εθελοντών πολιτικής προστασίας και η οργάνωση των εθελοντικών ομάδων ανά δήμο μέχρι το επίπεδο γειτονιάς, μόνο έτσι μπορούν να προφέρουν σε κάθε φυσική καταστροφή.
8. ΣΠΑΠ - ΣΠΑΥ ΚΤΛ.
Εάν δοθούν όλες οι αρμοδιότητες, όπως προανέφερα, στην Πυροσβεστική και στη Δασική Υπηρεσία, οι σύνδεσμοί δεν έχουν λόγο ύπαρξης.
 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB