spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Τελευταία arrow Σημάδια προόδου για την Ψηφιακή Ελλάδα
Σημάδια προόδου για την Ψηφιακή Ελλάδα PDF Εκτύπωση E-mail
  
09.07.07
Σημεία χαιρετισμού του Υπουργού ΕΣ.Δ.Δ.Α. στην εσπερίδα του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας με θέμα: «Η πρόοδος και οι προοπτικές της ψηφιακής Ελλάδας» «Ι. Η ουσιαστική ενίσχυση της παραγωγικότητας, της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας και, τελικά, της ανάπτυξης σε όλους τους τομείς, μέσα από τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού, διαφανούς και ευέλικτου διοικητικού μηχανισμού, ο οποίος επιτρέπει τη σταθερή αναβάθμιση των κάθε είδους υπηρεσιών που παρέχονται στον πολίτη, αποτελεί κύρια αναπτυξιακή μας προτεραιότητα. Γιατί η δημόσια πληροφορία και η ταχεία, ασφαλής και διαφανής διακίνησή της συνδέεται άρρηκτα τόσο με την οικονομική πρόοδο όσο και με την προώθηση της γνώσης, την ενδυνάμωση της συμμετοχής των πολιτών, και, κατ? επέκταση, με την περαιτέρω θωράκιση της Δημοκρατίας. Η διασφάλιση αυτής της προοπτικής για τη Δημόσια Διοίκηση, στο πλαίσιο της οποίας αναδεικνύεται σε μοχλό ανάπτυξης και καταλύτη για τη βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη, εκφράζει και τον πυρήνα της στρατηγικής μας για διοικητική μεταρρύθμιση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Και ο στόχος αυτός, φυσικά, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την πλήρη αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών - και ιδίως των ψηφιακών εφαρμογών - στον ανασχεδιασμό των διοικητικών διαδικασιών, στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης ψηφιακής στρατηγικής, η οποία εγγυάται την τεράστια διεύρυνση των δυνατοτήτων της Διοίκησης προς όφελος του πολίτη. Αυτή, άλλωστε, είναι και η επιταγή του Συντάγματος, το οποίο στην παρ. 2 του άρθρου 5 Α προβλέπει ότι «Καθένας έχει δικαίωμα συμμετοχής στην Κοινωνία της Πληροφορίας. Η διευκόλυνση της πρόσβασης στις πληροφορίες που διακινούνται ηλεκτρονικά, καθώς και της παραγωγής, ανταλλαγής και διάδοσής τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους, τηρουμένων πάντοτε των εγγυήσεων των άρθρων 9, 9 Α και 19».
Εκπληρώνοντας την ανωτέρω συνταγματική υποχρέωση, αποδίδουμε ιδιαίτερη έμφαση:
Στη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.
Στην προώθηση της παραγωγικότητας και της επιχειρηματικότητας.
Στην ενίσχυση της ευρυζωνικότητας.
Στην ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικών προμηθειών.
Στην ενημέρωση και εξοικείωση αφενός των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες και, αφετέρου, των επιχειρήσεων με την ηλεκτρονική παροχή των πέντε συχνότερα χρησιμοποιούμενων πιστοποιητικών τουλάχιστον ως το 2008.
Με αυτά τα δεδομένα προωθούνται κυρίως οι ακόλουθες δράσεις:
Διαμορφώνεται περιβάλλον ψηφιακών συναλλαγών.
Ανασχεδιάζονται οι κρίσιμες και πιο ελκυστικές για τον πολίτη διοικητικές διαδικασίες, ώστε να διατίθενται πλέον on line.
Αλλάζει άρδην ο τρόπος λειτουργίας και οι πρακτικές των δημόσιων υπηρεσιών, ώστε ν? αντικατασταθούν πλήρως από τις νέες διαφανείς και αποδοτικές πρακτικές της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

ΙΙ. 1. Είναι γεγονός ότι επιμέρους προσπάθειες για την προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είχαν, βεβαίως, ξεκινήσει και στο παρελθόν, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία και αποτελέσματα. Και αυτό, αφενός γιατί είχαν αποσπασματικό χαρακτήρα και δεν εντάσσονταν στο πλαίσιο μιας συνολικής και μακροπρόθεσμης στρατηγικής. Και, αφετέρου, διότι δεν στόχευαν στην εκρίζωση αναχρονιστικών νοοτροπιών και πρακτικών ούτε συνοδεύονταν από αποτελεσματικό μηχανισμό υποστήριξης.
Η πραγματικότητα αυτή αποτυπώνεται γλαφυρά στην μελέτη που έχει εκπονήσει το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας και η οποία παρουσιάζει, με στοιχεία και αριθμούς, τα αποτελέσματα των ανεπιτυχών παρεμβάσεων και των αβελτηριών των προηγούμενων Κυβερνήσεων. Βασική δυσλειτουργία των έργων που βρήκαμε να έχουν ενταχθεί και δρομολογηθεί ήταν η έλλειψη διασυνδεσιμότητας, δεδομένου ότι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν υπήρχε ιδιαίτερη διασύνδεση με την κεντρική διοίκηση για τη συστηματική ροή πληροφοριών με συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα. Πάνω από το 50% των φορέων που εξετάσθηκαν δεν διέθετε καμία διασυνδεδεμένη εφαρμογή. Παρόμοια ήταν και η εικόνα για τους φορείς της κεντρικής διοίκησης, όπου οι αυτόνομες εφαρμογές αποτελούν τον κανόνα (69%), ενώ εσωτερικά σε κάθε φορέα τα συστήματα που διασυνδέονται μεταξύ τους ήταν μόλις 13%. Δηλαδή δαπανηθήκαν από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ εκατομμύρια ευρώ ουσιαστικά για «τυφλά» έργα, τα οποία εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να εκπληρώσουν τον σκοπό και τον προορισμό τους! Κατά τα λοιπά οι μεγαλοστομίες του ΠΑΣΟΚ για τη… «νέα εποχή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη. Αυτή τη σοβαρή παθογένεια προσπαθήσαμε εξαρχής και εξακολουθούμε να προσπαθούμε να τη θεραπεύσουμε, ιδίως με την προώθηση επιμέρους Ολοκληρωμένων πληροφοριακών Συστημάτων, αλλά και μέσα από το «Εθνικό Σύστημα Αυθεντικοποίησης», για το οποίο θα γίνει λόγος παρακάτω.

2. Και, φυσικά, όταν αναλάβαμε τα καθήκοντά μας στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, αναγκασθήκαμε να επισπεύσουμε την εκτέλεση των έργων της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προωθώντας την εφαρμογή του πλήρως αναθεωρημένου Επιχειρησιακού Προγράμματος της «Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε.» με πρωτόγνωρους ρυθμούς: Έτσι, η ΚτΠ Α.Ε. μέχρι το Μάρτιο του 2004, δηλαδή μέσα σε δύο χρόνια, είχε απλώς προκηρύξει 58 έργα, ενώ οι υπογεγραμμένες συμβάσεις ανέρχονταν μόλις στα 1,53 εκατ. ?. Σήμερα, μετά από 3 χρόνια επίπονων προσπαθειών, έχουν προκηρυχθεί 187 έργα, ύψους άνω των 890 εκ. ? και εκτελούνται 165 έργα, ύψους άνω των 696 εκ. ? μεγάλης κλίμακας και πολυπλοκότητας, καλύπτοντας όλους τους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης (υγεία, οικονομία, Τοπική Αυτοδιοίκηση, εθνική άμυνα, κ.ά.). Όσον αφορά τις επιμέρους επιδόσεις του Προγράμματος, αναφέρεται ότι οι νομικές δεσμεύσεις, στις 31.12.2006, υπερέβησαν τα 400 εκ. ευρώ μόνο για το έτος 2006 και συνολικά για το Πρόγραμμα στα 696 εκ. ευρώ. Δηλαδή, οι συμβάσεις αυξήθηκαν κατά πάνω από 450 φορές, ενώ το πλήθος των έργων υπέρ- τριπλασιάστηκε (187 σήμερα από 58 που ήταν το 2004).

3. Σε αυτή τη φάση βρισκόμαστε στη μέση μιας μεγάλης προσπάθειας, η οποία πέρασε μέσα από συμπληγάδες για να μπορέσει να βρει το δρόμο της. Άρα τα αποτελέσματα της ψηφιακής επανάστασης που προετοιμάζεται δεν μπορούν να εκφρασθούν ακόμη σε ποσοστά και αριθμούς. Αυτό το αναγνωρίζει και η ίδια η μελέτη του Παρατηρητηρίου, σύμφωνα με την οποία, με τα μεγάλα και σημαντικά έργα που έχουν δρομολογηθεί, έχουν τεθεί οι βάσεις για τη μετάβασή μας στην Κοινωνία της Πληροφορίας και τη νέα ψηφιακή εποχή. Και ως τέτοια έργα αναγνωρίζονται ιδίως:
α) Το «Εθνικό Σύστημα Αυθεντικοποίησης», στο οποίο θα συνδεθούν όλα τα επιμέρους ψηφιακά συστήματα που αναπτύσσουν οι δημόσιοι φορείς. Το Σύστημα αυτό διαρθρώνεται σε τρία, άρρηκτα συνδεδεμένα, μέρη:
Το Δίκτυο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ», το οποίο έχει αρχίσει ήδη να λειτουργεί και να εξυπηρετεί πάνω από 2.000 φορείς του Δημοσίου, ενώ, ως το τέλος του έτους, θα επεκταθεί και σε άλλους 900.
Την Κεντρική Δικτυακή πύλη «ΕΡΜΗΣ».
Τη διαχείριση των ψηφιακών πιστοποιητικών του Δημοσίου.

β) Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Περιφερειών.
γ) Το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου.
δ) Τα Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
ε) Η Ηλεκτρονική Πολεοδομία: «Σύστημα Ηλεκτρονικής Παρακολούθησης και Αυτόματης Διαχείρισης των Πληροφοριών και των Εργασιών των Πολεοδομικών Υπηρεσιών».
στ) Το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Προμηθειών.

Αυτό που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι πλέον όλα τα μεγάλα έργα και οι υποδομές που θα οδηγήσουν στην αναδιοργάνωσης της Διοίκησης, τοπικής, περιφερειακής και κεντρικής, ακολουθούν με συνέπεια, για πρώτη φορά, το ολοκληρωμένο και ειδικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για την Ελληνική Διοίκηση, το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Πρόκειται για το σημαντικότερο πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης, τόσο σε εύρος όσο και σε στήριξη, που έχει επιχειρηθεί ποτέ για την αναδιοργάνωση των κρισιμότερων δημόσιων υπηρεσιών και το οποίο θα αποτελέσει το αναπτυξιακό διαβατήριο της Διοίκησης για την 4η προγραμματική περίοδο (2007-2013).
Η μείωση του χρόνου απονομής των συντάξεων, η μείωση του κόστους της γραφειοκρατίας για τις επιχειρήσεις κατά 25%, η συντόμευση του χρόνου έκδοσης πιστοποιητικών κατά 50%, ο αυστηρός έλεγχος των προμηθειών των νοσοκομείων και η ταχύτερη απονομή της Δικαιοσύνης είναι μερικές μόνο από τις παρεμβάσεις που προβλέπονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση». Έμφαση έχει δοθεί επίσης σε κοινωνικού χαρακτήρα παρεμβάσεις, όπως είναι η ενίσχυση της προσβασιμότητας των δημόσιων κτιρίων στα Άτομα με Αναπηρίες και η εμπέδωση της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών αλλά και της ισότητας των ευκαιριών για όλους.
Παράλληλα, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στην επιμόρφωση των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης και στην εξοικείωσή τους με τις νέες τεχνολογίες. Διαφορετικά, η εφαρμογή όλων αυτών των πρωτοβουλιών κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Οργανώσαμε δύο μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών για πτυχιούχους δημόσιους υπαλλήλους, αναβαθμίσαμε το πρόγραμμα σπουδών στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ενισχύσαμε τα επιμορφωτικά σεμινάρια, αναγνωρίζοντας προτεραιότητα στην προώθηση της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες αντιπροσωπεύει περίπου το 45% των επιμορφωτικών προγραμμάτων.

4. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, πάντως, ότι, παρά το γεγονός ότι διανύουμε μία ενδιάμεση φάση όπου τα αποτελέσματα της προσπάθειάς μας δεν είναι ακόμη ορατά σε όλους τους τομείς, σύμφωνα με την έρευνα του Παρατηρητηρίου της ΚτΠ, καταγράφονται, μεταξύ άλλων τα ακόλουθα θετικά σημεία:
Από τις 20 κρίσιμες δημόσιες υπηρεσίες, οι οποίες συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της Ε.Ε. ν? αποτελέσουν βάση υπολογισμού, το 2005, το 25% διετίθετο ηλεκτρονικά. Το 2006, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 40%.
Το 60% των δημόσιων οργανισμών χρησιμοποιεί πλέον ηλεκτρονικό πρωτόκολλο και το 54% διαθέτει λογισμικό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail).
Επίσης η συντριπτική πλειοψηφία των υπαλλήλων διαθέτει Η/Υ (92% στην κεντρική διοίκηση και 97,6% στην Τοπική Αυτοδιοίκηση).
Όσον αφορά την ευρυζωνικότητα, η κατάσταση βελτιώνεται σημαντικά στη Δημόσια Διοίκηση, κυρίως χάρη στη δικτύωση μέσω του έργου «Σύζευξις», το οποίο οδηγεί σε μία αύξηση των ευρυζωνικών χρήσεων της τάξεως του 72%!
Μπορεί, βέβαια, κάποιος να πει, αναφορικά με τα τελευταία δεδομένα, ότι πρόκειται για βασικές διαδικασίες λειτουργίας της Διοίκησης, οι οποίες είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχουν. Ωστόσο, όταν τον Μάρτιο του 2004 οι λειτουργίες αυτές δεν ήταν καθόλου δεδομένες, και σήμερα έχουν πλέον διασφαλισθεί για τη μεγάλη πλειοψηφία των υπηρεσιών της Κεντρικής Διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιταχύνοντας τις συναλλαγές των πολιτών και συνιστώντας τη βάση για σταθερότερα και προοδευτικότερα βήματα, δεν μπορούμε παρά αυτό να το πιστώσουμε στις παρεμβάσεις που έχουμε δρομολογήσει.

ΙΙΙ. Ειδικά για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, πράγματι οι αριθμοί που παρουσιάζονται μέσα από την έρευνα του Παρατηρητηρίου δείχνουν βαθμό προόδου μικρότερο σε σχέση με την Κεντρική Διοίκηση. Έτσι, αναφέρεται ενδεικτικά ότι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις προσφέρουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε ποσοστό 27,4% και οι Δήμοι σε ποσοστό 18,9%. Όμως, παρά το γεγονός ότι οι απόλυτοι αυτοί αριθμοί μπορεί να είναι χαμηλοί, οι επιδόσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητες. Διότι, όταν ξεκινάει κανείς από τον «ψηφιακό αναλφαβητισμό» της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το να φθάνει σε ποσοστά της τάξεως του 18,9% ή του 27,4% αντιστοίχως, μέσα σε 3 μόλις χρόνια, είναι, τουλάχιστον, ψηφιακό άλμα. Και οι δείκτες αυτοί θα βελτιωθούν ακόμη περισσότερο, δεδομένου ότι μεριμνήσαμε για τη συμμετοχή των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού τόσο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» όσο και σε σειρά κρίσιμων έργων που εκτελούνται από την «Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.», όπως είναι το Δίκτυο «Σύζευξις», το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ειδικού Ληξιαρχείου, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου, η Ηλεκτρονική Πολεοδομία στις Ν.Α., η δημιουργία Δημόσιων Κέντρων Πληροφόρησης σε 29 Δημοτικές Βιβλιοθήκες, οι Δημοτικές Διαδικτυακές Πύλες σε ΟΤΑ πρώτου βαθμού με πάνω από 20.000 κατοίκους, ευρυζωνικά δίκτυα κλπ.

IV. Με βάση όλα τα παραπάνω, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι η διοικητική μεταρρύθμιση που βρίσκεται σ? εξέλιξη και η στρατηγική για την ψηφιακή σύγκλιση που εφαρμόζεται επιτρέπουν την προοδευτική επιτάχυνση της διοικητικής μηχανής με ικανοποιητικούς ρυθμούς προς την κατεύθυνση του μετασχηματισμού της σ? έναν επιτελικό και αποτελεσματικό μηχανισμό, ανοικτό και φιλικό προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ικανό ν? αφουγκρασθεί τις νέες κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες αλλά και να υποστηρίζει σύγχρονες παρεμβάσεις και πρακτικές».

 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB